اجزاي ديگ آب گرم

۶ بازديد
اجزاي ديگ آب گرم | طراحي و اجرا 20 درصد تخفيف قيمت خريد

مجموعه عظيم مشهد بخار با افتخار اعلام مي نمايد كه كليه انواع اجزاي ديگ آب گرم را با ارزانترين قيمت در بين كارخانجات توليد كننده تا 20% تخفيف ويژه در بازار ايران و جهان در اختيار خريداران قرار مي دهد در اين مقاله به موضوعات ديگ آب گرم چيست؟-ديگ آب گرم موتورخانه-ديگ آب گرم صنعتي-تفاوت ديگ بخار و ديگ آب گرم-ديگ فولادي-تفاوت آب گرم و آب داغ-ديگ بخار چيست-قطعات مشعل گازي كه تخصص مجموعه بزرگ مشهد بخار مي باشد خواهيم پرداخت.


مشهد بخار هم اكنون با بيش از 40 سال سابقه درخشان در طراحي و توليد انواع ديگ بخار – ديگ روغن داغ – ديگ آبگرم-فيلتر شني – منبع كويلي - بويلر تشعشعي -هيتر مشعل دار-انواع دي اريتور- سختي گير آب - مبدل حرارتي - توليد و ساخت انواع بالميل و انواع دستگاه ازن ساز فعاليت دارد در اين مطلب به موضوعات متنوع ديگ آب گرم چيست؟-ديگ آب گرم موتورخانه-ديگ آب گرم صنعتي-تفاوت ديگ بخار و ديگ آب گرم-ديگ فولادي-تفاوت آب گرم و آب داغ-ديگ بخار چيست-قطعات مشعل گازي خواهيم پرداخت . ضمنا ما كليه محصولات خود را از جمله انواع اجزاي ديگ آب گرم باضمانت و خدمات پس از فروش و 100% تضمين شده در اختيار خريداران و مشتريان عزيز قرار مي دهيم و همچنين آماده همكاري با نهادها و ارگان هاي دولتي خصوصي و نيمه خصوصي دانشگاه ها كارخانجات هتل ها و ... مي باشيم.

مجموعه عظيم مشهد بخار همچنين افتخار خود مي داند كه در ارائه انواع اجزاي ديگ آب گرم در خدمت شما بزرگواران باشد لطفا جهت كسب اطلاعات بيشتر در مورد ديگ آب گرم چيست؟-ديگ آب گرم موتورخانه-ديگ آب گرم صنعتي-تفاوت ديگ بخار و ديگ آب گرم-ديگ فولادي-تفاوت آب گرم و آب داغ-ديگ بخار چيست-قطعات مشعل گازي با ما همراه باشيد . ما در مجموعه بزرگ مشهد بخار با بيش از 40 سال سابقه درخشان كليه توليدات خود را در بازارهاي داخلي و خارجي با بهترين متريال براي مشتريان خود تدارك ديده ايم بنابراين شما هموطنان عزيز مي توانيد با خيال آسوده و بدون دغدغه هر نوع از اجزاي ديگ آب گرم را در مجموعه مشهد بخار بررسي و انتخاب نماييد و ما نيز به شما خريداران محترم تضمين پايين ترين قيمت موجود در بازار را خواهيم داد. 

تشريح اجزاي ديگ بخار| مدارهاي عملكرد ديگ هاي بخار

يك ديگ بخار داراي چهار مدار زير است :

  • مدار آب
  • مدار بخار
  • مدار سوخت و تجهيزات احتراق
  • مدار هوا و گازهاي حاصل از احتراق

كه در هر مدار مذكور دستگاهها و سيستمهاي متعددي فعاليت مي كنند تا ايجاد بخار داغ و كنترل آن براي بارگيري توسط توربين با اطمينان كافي صورت گيرد .

مدار آب و بخار و اجزاي آن :

آب در ديگ به وسيله پمپهاي تغذيه ديگ از طريق شيرهاي يكطرفه به درون ديگ رانده مي شود . شير يكطرفه مانع پس زدن آب گرم از ديگ مي گردد . شير مورد نظر و ديگر انواع آن را مي توان در كتابهاي مربوط به شيرها و لوله كشي جستجو كرد . آب در سيستم تغذيه ، بعد از شيرهاي يكطرفه به اكونومايزر وارد مي شود . در آنجا از گازهاي خروجي ديگ مقداري حرارت كسب مي كند و سپس وارد درام ديگ  مي گردد . شكل هاي زير يك نوع درام نيروگاه 400MW را نشان مي دهد . درام به مثابه مخزني است براي انواع ديواره هاي لوله اي ديگ ،كه به عنوان اتاقك جداسازي آب از بخار نيز ، قبل از آنكه بخار به سوپرهيتر (  Super Heater) برود ، عمل مي كند . آب از طريق لوله هاي پايين رونده از درام ديگ بخار ، به نام مقسم ( Header ) واقع در پايين ديگ بخار مي رود . ديواره بويلر متشكل از يك رديف لوله هاي نزديك به هم است كه حول اتاق احتراق (كوره ) و ديگر قطعات ديگ قرار گرفته اند تا از حرارت تابشي كوره جلوگيري شود .

ديواره هاي لوله اي كوره ديگ ، كه در معرض آتش ناشي از احتراق سوخت هستند ، به عنوان نواحي عمده بخارسازي به حساب مي آيند . به اين ترتيب ملاحظه مي شود كه لفظ ديواره آبي ، به هر حال اسم بي مسمايي است . لوله هاي ديواره كوره در اصل حاوي مخلوط آب و بخار ( دو فازه ) هستند . وزن مخصوص مخلوط مورد نظر كمتر از وزن مخصوص محتواي لوله هاي پايين آورنده است ، از اين رو مخلوط دو فازه با سرعت به درام وارد مي شود تا آب جاي آنها را در پايين ترين قسمت ديواره هاي آبي بگيرد . مخلوط آب و بخار كه وارد درام مي شود ، به وسيله سيكلون ها حركت چرخشي مي كند و بخار از آب جدا مي گردد . بخار جدا شده پس از عبور از رديف هاي خشك كن ها ، قطرات آب خود را پس داده و بصورت اشباع وارد مقسم ورودي سوپر هيتر اوليه ( دما پايين ) مي گردد .

در دوره راه اندازي ، قبل از ورود آب تغذيه به ديگ بخار ، امكان راكد ماندن آب در اكونومايزر و داغ شدن بيش از حد آن وجود دارد . براي احتراز از اين حالت از درام ديگ تا ورودي اكونومايزر ، از يك ارتباط لوله اي براي به جريان انداختن مجدد آب استفاده مي شود . ارتباط لوله اي مذكور از يك لوله پايين رونده ويك شير جداساز تشكيل مي گردد . در برخي از ديگهاي بخار ، يك پمپ جريان نيز به كار مي رود تا همواره صرفنظر از وزن مخصوص سيالهاي موجود در اكونومايزر ، از جريان آب نيز اطمينان حاصل شود .

بخار خشك اشباع خارج شده از درام ، به اولين طبقه از سوپرهيترها كه سوپرهيتردما پايين نام دارد ، وارد مي شود . اين نوع سوپرهيترها اغلب از نوع تابشي است و به طور مستقيم شعله ناشي از احتراق را مي بينند . البته در بعضي از طرحهاي ديگر از نوع تابشي نبوده و در معرض گازهاي حاصل از احتراق نصب مي شوند . دماي بخار در طبقات مختلف سوپرهيترها تا دماي معيني ، كه غالباً در واحدهايبخارساز 538˚c است ، بصورت كنترل شده افزايش مي يابد .

غالباً بعد از سوپرهيتر دما پايين ، به ترتيب سوپرهيترهاي دما متوسط و دما بالا قرار مي گيرند . كنترل دما هميشه در خروجي سوپرهيتر دما متوسط و ورودي سوپرهيتر دما بالا در دستگاهي به نام دي سوپرهيتر عملي مي شود . در ورودي و خروجي هر سوپرهيتر ، مقسم هايي وجود دارد . مقسم ها براي ايجاد تعادل گرمايي و همچنين تقسيم اصولي دبي سيال به لوله ها ، طراحي و نصب مي شوند .

بخار داغ ايجاد شده ، بعد از خروج از مقسم سوپرهيتر دما بالا ، به طرف توربين فشار قوي حركت مي كند و در آن منبسط مي شود . بخار انبساط يافته با افت فشار بالا و دماي زياد مواجه مي شود . كه غالباً آن را به ديگ بر مي گردانند ودر مبدلي به نام باز گرمكن ( Reheater ) دماي آن را بالا مي برند .

تحول ترموديناميكي فوق در فشار ثابت صورت مي گيرد و دماي بخار دوباره تا دماي بخار اصلي بالا مي رود . باز گرمكن ها هم ممكن است چند طبقه باشند كه به نامهاي باز گرمكن دما پايين و دما بالا مشهور هستند . ياد آوري مي شود كه هنگام روشن كردن ديگ بخار ، جريان گازي از روي باز گرمكن باي پس مي شود تا از سوختن باز گرمكن قبل از برقراري امكان تغذيه آن با بخار جلوگيري شود .

در ادامه به تشريح تك تك قسمتهاي ديگ بخار مي پردازيم .

 كوره  ( Furnace ) :

كوره يك محفظه عايق است كه در آن گرماي حاصل از احتراق سوخت مصرفي ازيك منبع دما بالا به يك منبع دماپايين منتقل مي شود. وظيفه اصلي كوره ، تامين و انتقال حرارت معيني به سيال فرآيند تحت درجه حرارتهاي بالا مي باشد . انتقال حرارت در كوره مي تواند در اثر تشعشع و جابجايي صورت گيرد .

بدنه كوره ها از ديواره آب ( Water Wall ) تشكيل شده است كه تا نقطه اتصال به درام امتداد يافته است . ديواره آب از تعدادي لوله كه محفظه احتراق را احاطه نموده اند ، تشكيل شده است . اين لوله ها تقريباً نيمي از حرارت آزاد شد توسط احتراق سوخت را جذب مي نمايند. در اين بخش سهم اصلي انتقال حرارت را مكانيزم تشعشع بعهده دارد .

آب ورودي به لوله ها ابتدا به تا دماي اشباع مربوط به فشار نقطه مورد نظر گرم مي شود و سپس با ادامه حركت در لوله ها تبخير صورت گرفته و يك مخلوط مرطوب حاصل مي شود . با حركت جريان به سمت بالا به دليل افتهاي اصطكاكي و وزن كمتر ستون آب در بالاي هر نقطه مشخص ، فشار كاهش مي يابد . در نهايت مخلوط حاصل به درام تخليه مي گردد .

لوله اصلي تغذيه آب بويلر ( Feed Water Pipe ) :

اين لوله وظيفه انتقال آب بويلر را به درام بخار( مخزن بخار ) بر عهده دارد و طراحي آن متناسب با ظرفيت بويلر و در شرايط حد اقل سرعت 1m/s و درجه حرارت طراحي براي مواد متناسب با دماي اشباع در فشار طراحي صورت مي گيرد .

لوله اصلي تغذيه آب بويلر

  • پمپ تغذيه آب بويلر ( Feed Water Pump ) :

افزايش فشار هيدرواستاتيكي آب توسط پمپها صورت مي گيرد و در طراحي آن ضريب 10٪ اضافي را در نظر مي گيرند . بدليل عملكرد مداوم بويلرها و به لحاظ شرايط و ملاحظات ديناميكي ، معمولاً دو پمپ پيش بيني مي شود و هميشه يكي در حالت رزرو ( Researve ) مي باشد . فشار خروجي پمپ برابر با فشار طراحي بويلر ( فشار داخل درام بخار) بعلاوه مجموع افت فشار جريان آب در لوله تغذيه آب بويلر و لوله هاي اكونومايزر است .

  • ري هيترها ( ReHeaters )

ري هيتر قسمتي از ديگ بخار است كه بخار در قسمت فشار بالاي توربين ، يا توربين فشار قوي ، پس از اينكه قسمتي از حرارت خود را هنگام انبساط از دست مي دهد ، به اين قسمت هدايت مي شود .در ديگهاي بخار، ري هيترها چون بعد از سوپرهيترها و در معرض دود نصب شده اند ، با استفاده از حرارت گازهاي احتراق ، درجه حرارت بخار را بالا مي برند و معمولاً دماي بخار را به دماي اوليه آن مي رسانند .

ترتيب قرار گرفتن و ساختمان يك ري هيتر مانند سوپرهيتر است . در ديگهاي بخار جديد و مدرن ، قسمتهاي ري هيتر بطور مساوي با قسمتهاي سوپرهيتر مخلوط است و يا اينكه ممكن است به طور جداگانه، سوپرهيتر ثانويه در مقابل مشعل كوره و ري هيتر در مقابل ديگري باشد . دماي بخار در ري هيترها، به وسيله ري سوپرهيتر ري هيترها كنترل مي شود .

اكونومايزر ( Economizer )

پس از اينكه گازهاي كوره قسمتي از حرارت خود را به لوله هاي آب يا ديواره هاي آبي و سوپرهيتر و ري هيترها مي دهند ، هنوز مقدار قابل توجهي انرژي حرارتي دارند . اگر اين انرژي به همراه گازهاي حاصل از احتراق از دودكش تخليه شود ، از نظر اقتصادي و از نظر راندمان ديگ بخار ، مقرون به صرفه نخواهد بود . به همين جهت از طريق يك اكونومايزر ، از حرارت باقيمانده استفاده مي كنند . چون براي صرفه جويي در مصرف ، سوخت اين قسمت را به ديگهاي بخار اضافه كرده اند ، آن را صرفه جويي كننده يا اكونومايزر لقب داده اند .

اكونومايزر را مي توان به عنوان يك هيتر آب تغذيه محاسبه كرد ، زيرا آخرين هيتر آب تغذيه قبل از ورود آن به ديگ بخار است .اكونومايذر تعدادي لوله هاي سري دارد كه در آخرين مرحله در مسير گازهاي حاصل از احتراق قرار مي گيرد و آب تغذيه را گرم مي كند . لوله ها به طور جداگانه يا بصورت حجمي قرار گرفته اند و به وسيله يك سري لوله هاي خميده كوچك يا زانويي به يكديگر وصل مي شوند . عمده اين اتصالات جوشكاري شده است . لوله هاي خميده را ، در اصطلاح ، خمهاي اكونومايزر مي گويند . آب در ابتدا به قسمت تحتاني يا سرد وارد مي شود و از لوله ها گذشته به قسمت بالايي كه گرمترين قسمت است ، مي رسد و آنگاه وارد هدر خروجي آن مي شود ، سپس به درام مي ريزد .

لازم به ذكر است كه لوله هاي اكونومايزر در قسمت بيروني يا محيطي داراي فين يا پره هستند ، تا با افزايش سطح تبادل حرارتي  مقدار حرارت جذب شده زياد باشد .گاهي اوقات اكونومايزر به دو قسمت بخار كننده و گرم كننده تقسيم مي شود . در اين صورت ، آب تغذيه ابتدا وارد قسمت گرم كننده مي گردد كه درجه حرارتش پايين است و بعد از افزايش دما ، به قسمت بخار كننده وارد مي شود . از اين روش در ديگهاي بخار مدرن و جديد استفاده نمي شود . ديگهاي جديد فقط شامل يك اكونومايزر است .

 پيش گرمكن دوار يا يانگستروم

چون انبساط يانگستروم به طرف بالا است ، و از طرفي ، روتور و گرمكن از پايين به وسيله ياتاقانها محكم شده اند ، براي سيل پاييني محيطي ، در مواقع انبساط مشكلي پيش نخواهد آمد . اما سيلهاي محيطي بالايي ، عمدتاً براي تحمل دماهاي بالا طراحي و ساخته مي شوند .غالباً پيش گرمكن هاي دوار مجهز به دوده پاك كن و مسير آتش نشاني و شستشو با آب و همچنين مسيرهاي روغن براي ياتاقانهاي نگهدارنده و هدايت كننده هستند . پيش گرمكن هاي دوار داراي دمپرهاي ورودي و خروجي براي گازهاي حاصل از احتراق و هوا هستند كه در مواقع بهره برداري ، اين دمپرها باز مي شوند و در صورت تريپ هر دو موتور AC و DC ، بطور اتوماتيك بسته مي شوند .

مزيت اين نوع گرمكن بر انواع ديگر اين است كه ساختمان آن حجم كمتري داشته و جاي كمتري را مي گيرد . از طرف ديگر باعث بازيافت انرژي در كل چرخه نيروگاه مي گردد . اما عيب آن اين است كه آب بندي كردن آن مشكل است .يكي از مسائل مهم در بهره برداري از اين نوع گرمكن اين است كه چون دود ناشي از احتراق غالباً داراي گازهاي اسيدي است ، نبايد دود در يانگستروم به نقطه شبنم برسد ، زيرا در اين صورت ، اسيد توليد شده باعث خوردگي شيميايي قطعات يانگستروم مي شود . براي جلوگيري از بروز اين اتفاق ، مقداري از هواي گرم شده را از گرمكن عبور مي دهند و يا اينكه اجازه مي دهند قسمتي از هواي سرد ، بدون اينكه از گرمكن بگذرد ، از باي پس عبور كند . حتي اگر لازم باشد تمام هوا را باي پس مي كنند

 دي سوپرهيترها ( DeSuperHeaters ) :

سوپرهيترها را براي درجه حرارت هاي بالاتر از درجه حرارت مورد نياز و براي تمامي شرايط بار توربين مي سازند . در مواقع پايين آمدن بار توربين و پايين آوردن درجه حرارت بخار سوپرهيتر ، از دي سوپرهيتر استفاده مي كنند و غالباً آن را بين دوسوپرهيتر سري شده قرار مي دهند .

دي سوپرهيترها خود دونوع هستند :

  • نوع اول مبدل حرارتي پوسته و لوله اي كه بخارداغ دماي اضافي خود را به آب تغذيه ديگ بخار مي دهد . اين نوع با وجود دارا بودن مزيت بازيافت انرژي ، با بالا رفتن تناژتوليد بخار ، عملاً نمي تواند پاسخگو باشد .
  • نوع ديگراز دي سوپرهيترها كه غالباً در نيروگاههاي بزرگ از آنها استفاده مي كنند ، نوع پاششي است كه به آن ، تماسي نيز مي گويند . در اين نوع ، آب تغذيه به طور مستقيم به داخل بخار داغ پاشيده مي شود و برودت لازم را به بخار داغ مي دهد . مقدار آب پاشيده شده بر حسب درجه حرارت لازم تنظيم مي شود . اين نوع دي سوپرهيتر در شكل شماره     ديده مي شود . لازم به يادآوري است كه در مسير ري هيتر نيز از اين لوازم استفاده مي كنند تا در صورت افزايش دماي بخار هنگام ري هيت ، آن را كاهش دهد .

شيرهاي اطمينان ( Check Valves ) :

شيرهاي اطمينان براي حفاظت و ايمني دستگاهها روي تمام ديگهاي بخار نصب مي شوند . يك شير اطمينان خوب داراي مشخصات زير است :

هنگام افزايش بيش از حد فشار ، باز شده و براي پايين آوردن فشار ، به مقدار كافي آب يا بخار را خارج مي كند تا فشار اضافي از بين برود .هنگامي كه تحت فشار معيني كار مي كند ، كاملاً بسته و آب بندي شده است .

شيرهاي اطمينان روي درام ديگ بخار ، هدرهاي خروجي سوپرهيترها و ري هيترها نصب مي شوند و تعداد آنها  بستگي به اندازه و طرح ديگ بخار دارد . شير اطمينان سوپرهيتر ، قبل از سوپاپهاي اصلي و يكطرفه  ديگ بخار قرار گرفته اند و طوري تنظيم شده اند كه در فشار كمتري نسبت به شيرهاي اطمينان درام ، عمل تخليه بخار را انجام دهند . منظور اين است كه جريان بخار در سوپرهيتر قبل از تخليه از طريق سوپاپهاي درام كم باشد تا باعث گرم شدن زياد سوپرهيتر نشود .

تعريف سوخت و انواع آن :

اجسامي كه پس از تركيب با اكسيژن هوا بسوزند و توليد حرارت نمايند ، سوخت نام دارند . سوختهاي فسيلي عمدتاً شامل عناصر شيميايي كربن و هيدروژن بوده و از تركيب آنها با اكسيژن توليد حرارت مي شود . از اين حرارت مستقيماً براي توليد بخار يا نيرو در نيروگاههاي بخاري و گازي و ديزلي استفاده مي شود .

سوختهاي فسيلي به سه دسته اصلي تقسيم مي شوند : گازي شكل ، مايع و جامد .

سوختهاي مايع و گازي شكل به طور عمده ريشه نفتي دارند و سوختهاي جامد شامل انواع ذغال سنگ ها ، چوب و … هستند .در نيروگاههاي بخاري ايران ، بيشتر از سوختهاي مايع يا گازي شكل استفاده مي شود .بسته به محل نصب نيروگاه و مسائل اقتصادي ، نيروگاهها ، براي يك يا چند سوخت خاص طراحي مي شوند .

ارزش حرارتي ( Heating Value ) :

ارزش حرارتي يك سوخت عبارتست از مقدار حرارتي كه مخلوط سوخت و هوا پس از احتراق كامل و رسيدن به دماي محيط آزاد مي كند و واحد آن مقدار حرارت آزاد شده در واحد جرم سوخت است .ارزش حرارتي معيار ميزان حرارت دهي يك سوخت است .

براي تعيين ارزش حرارتي سوخت در آزمايشگاهها ، از پمپهاي كالري متر استفاده مي كنند .ارزش حرارتي سوختهاي فسيلي با افزايش نسبت كربن به هيدروژن ،( C/H ) ،كم مي شود ، زيرا از اتمهاي هيدروژن كم شده و بر اتمهاي كربن افزوده مي شود . مي دانيم كه ارزش حرارتي كربن كمتر از هيدروژن است .

 احتراق و تعريف آن :

احتراق تحولي شيميايي است و اكسيداسيون سريع سوختها را احتراق مي گويند . محصولات قابل احتراق گازي شكل در حين تحول ، بر اثر آزاد كردن انرژي شيميايي زياد ، نوراني مي شوند كه نور حاصل را شعله مي ناميم .در تحول احتراق ، از آنجايي كه گاز ( مخلوط سوخت و هوا ) در بدو ورود به كوره نوراني نمي شود ، بنابراين منطقه احتراق شامل دو قسمت زير است :

  • قسمت روشن و پرنور( Luminieus Zone )
  • قسمت فعل و انفعال ( Reaction Zone )

اشتعال در اكثر نواحي فعل و انفعال بوقوع مي پيوندد ، در حالي كه سوختن كامل و صدور شعله حد اكثر در منطقه لومينانس ( پرنور ) واقع مي شود .كم كردن منطقه فعل و انفعال و آزاد شدن سريع انرژي محبوس شيميايي سوخت ، از كارهاي تكنيكي در ساختن مشعلهاي نيروگاهي است . بدين معني كه در نيروگاهها سعي مي شود قطره هاي سوخت پس از ورود به كوره ، سريعتر به منطقه لومينانس برسد و انرژي خود را آزاد كند .

  مشعلها و انواع آنها ( Burners ) :

مشعلها عناصري هستند جهت اختلاط صحيح سوخت با هوا ، به منظور تبديل انرژي شيميايي سوخت به انرژي حرارتي ، توسط واكنشي بنام احتراق . براي تامين بهينه اين منظور مشعلها بايد بتوانند :

  • سوخت را در حد انتظار اتميزه كنند .
  • سوخت و هوا را در مدت زمان كوتاهي با هم بياميزند .
  • توليد كربن نسوخته را به حد اقل برسانند .
  • همچنين بايد سرويس و نگهداري مشعلها آسان باشد .

مشعل ها را از نظر نوع سوخت به تيپ هاي مشعل هاي گازسوز ، مايع سوز و جامد سوز تقسيم مي كنند . اما در اينجا مشعلها را از نظر نحوه كار تقسيم بندي مي كنيم :

  • مشعلهاي تبخيري ( Vapourizing Burners ) :

در اين گونه مشعلها سوخت در منطقه اي تبخير شده ، سپس با هواي لازم براي احتراق مي آميزدو بعد محترق مي شود . مشعلهاي بخاريهاي خانگي ، والورها ، چراغهاي فتيله اي نفتي ، همه از اين نوعند .

  • مشعلهاي پودركننده ( Atomizing Burners ) :

در اين نوع مشعلها ، سوخت پس از اتميزه شدن ( پودر شدن ) با هوا در آميخته و وارد كوره مي شود .

  • مشعلهاي گريز از مركز ( Rotating Cup Burners ) :

در اين گونه از مشعلها كه به مشعلهاي دوراني نيز شهرت دارند ، بر اثر دوران محفظه چرخشي ، سوخت وارد محفظه نيمه مخروطي اتميزاسيون شده و بر اثر نيروي گريز از مركز ، پودر مي شود .

زاويه محفظه اتميزاسيون و همچنين سرعت زاويه اي دوران نقشهاي اساسي در اتميزاسيون دارند . شيب شعله بستگي به شيب مخروط و همچنين وضعيت نازل دارد .

سرعت دوران غالباً 1000 تا 3000 دور در دقيقه است . عموماً براي پودر كردن نفت كوره ها از اين گونه مشعلها استفاده مي شود .در عمل بايد اين مشعلها را بطور افقي نصب كرد . از معايب اين گونه مشعلها ، همگن و هم اندازه نبودن قطرات اتميزه شده سوخت و نشت زياد مشعل را مي توان نام برد .

بازده حرارتي ديگ هاي بخار :

از زماني كه بشر اولين ماشين حرارتي را ساخت ( اختراع جيمز وات) روز به روزبه فكر توسعه ايده هاي طراحي خود به كمك امكانات بالقوه زمان بود .تكامل ماشينهاي پردردسر ديروز به كمك افزايش بهره وري آنها ميسر شده است و هرچه جلوتر مي رويم ، بهينه سازي مصرف انرژي با افزايش بازده ماشينهاي موجود امكان پذير مي شود .ديگ بخار نيروگاهها به عنوان يك ماشين ترموديناميكي است كه محاسبه بازده آن به دو روش زير صورت مي گيرد :

ميزان انرژي خروجي نسبت به انرژي داده شده به كوره ديگ مقايسه مي شود تا ميزان قابليت انتقال گرما توسط اين ماشين ارزيابي شود . اين روش محاسبه بازده را آناليز اجمالي مي گويند .

ميزان انرژي تلف شده در طول فرايند توليد بخار مشخص مي شود تا علاوه بر محاسبه بازده ، امكانات بالقوه صرفه جويي و به تبع آن ، افزايش بازده حرارتي ديگ بخار امكان پذير شود . اين روش محاسبه بازده را آناليز تفصيلي مي گويند .

 شركت مشهد بخار اولين و بزرگترين عرضه كننده ي ديگ آب گرم ، بخار و روغن داغ مفتخر است تا محصول مد نظر شما را با بهترين تخفيفات و بالاترين كيفيت در اختيار شما مشتري گرامي قرار دهد تا از خريد خود بهترين نتيجه را بگيريد .

ديگ آب گرم چيست؟

ديگ آب گرم يا ديگ آب داغ بخش مهمي در سيستم هاي  هيدرونيك بحساب مي آيد. كه در آن  از آب به عنوان واسطه انتقال حرارت در سيستم هاي گرمايش و سرمايش استفاده ميشود. ، زيرا آب را كه از طريق لوله ها و رادياتورها در حال گردش مي باشد را گرم مي كند. ديگ آب گرم معمولاً از جنس استنلس استيل ، آلومينيوم ، فولاد ، چدن يا استيل براي تحمل دما و فشار زياد ساخته مي شوند. يك كوره به همراه مبدل هاي حرارتي و لوله ها در محفظه اي محصور شده اند كه محيطي با مقاومت در برابر آتش ، تهويه مطبوع و با هواي پايدار فراهم مي كند. سوخت هاي احتمالي شامل زغال سنگ ، زيست توده يا گاز طبيعي است ، اگرچه ديگ هاي آب گرم  وجود دارد كه با برق كار مي كنند. اين وسايل همچنين ممكن است ديگ هاي بخار باشد كه مخزن ذخيره آب گرم ندارند اما در عوض در صورت نياز آب مي كشند. بسته به كاربرد ، سيستم هاي تجاري ممكن است مواد مختلفي را به آب اضافه كنند از جمله مواد شيميايي براي جلوگيري از خوردگي ، جلوگيري از يخ زدگي ، افزايش نقطه جوش آب ، بهبود تشخيص نشت و كاهش آب اضافه كنند.

ديگ ابگرم فولادي يك نوع ديگر از ديگ هاي آبگرم ميباشد ، كه شما براحتي ميتوانيد اين محصول را با بهترين كيفيت و مناسب ترين قيمت از بزرگترين توليد كننده ي ديگ هاي بخار با نام تجاري مشهد بخار تهيه كنيد تا از خريد خود نهايت بهره را ببريد .

ديگ آبگرم فولادي

اين نوع ديگ ها از جنس فولاد آتشخوار ساخته مي شوند كه داراي معايب و محاسني نسبت به ديگ چدني آبگرم مي باشد. از جمله اين مزايا مي توان به راندمان بالاي حرارتي ديگ هاي فولادي نسبت به چدني اشاره كرد و شايد عيبي كه مي توان به آن اشاره كرد در سهولت حمل و نقل ديگ هاي چدني مي باشد. ديگ ها آبگرم فولادي از لحاظ پارامترهاي مختلف انواع مختلفي دارند :

  • از لحاظ تعداد عبور دود :  تك پاسه – دو پاسه – سه پاسه.
  • ديگ وت بك – ديگ آب گرم دراي بك.
  • از لحاظ نوع سوخت مصرفي :ديگ گازسوز – ديگ گازوئيلي – ديگ دوگانه سوز ديگ با سوخت مازوت.
  • از لحاظ نحوه عبور آب و آتش : واتر تيوب – فاير تيوب.

ديگ آب داغ و ديگ آب گرم از محصولاتي هستند كه شركت مشهد بخار با سابقه ي درخشان خود ميتواند در اختيار شما قرار دهد و سبب شود تا شما از بهترين و با كيفيت ترين محصولات بازار بهره مند شويد .

ديگ آب داغ – ديگ آب گرم

ديگ آبگرم  و ديگ آب داغ Hot water boiler يك سيستم حرارت مركزي است كه رايج ترين سيستم گرمايشي ساختمان ها محسوب مي شود. در ديگ آبگرم و ديگ آب داغ انرژي حرارتي آزاد شده حاصل از احتراق سوخت توسط مشعل به آب منتقل مي شود سپس اين آب با پمپ به گردش آمده و قسمتي از انرژي خود را از دست مي دهد در نهايت آب با دماي پايين تر به داخل ديگ برگشته و براي گرم شدن دوباره آماده مي شود. در ديگ آبگرم حداكثر دماي آب ۹۰ درجه و در ديگ آب داغ بالاي ۱۰۰ درجه سانتي گراد است لازم به ذكر است در ديگ آب داغ به دليل فشار بالا و بسته بودن سيستم دماي آب افزايش پيدا مي كند ولي به هيچ وجه تبديل به بخار نمي گردد.

جنس بدنه ديگ آب گرم و ديگ آب داغ معمولا يا از چدن و يا از فولاد ساخته مي شود هر كدام از اين ها معايب و مزايايي در �

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.